Mai mult de 425 de milioane de oameni din întreaga lume folosesc Gmail, serviciul de e-mail bazat pe web de la Google. Cunoscut pentru ușurința utilizării și pentru interfața intuitivă, Gmail a crescut rapid la lansare, dar puțini oameni ar fi văzut caracteristicile cheie ale serviciului dacă nu ar fi fost una dintre cele mai de succes campanii de marketing pe cale orala din istorie.
Gmail a început să funcționeze ca un sistem de e-mail inchis, serviciu pentru angajații Google. Compania a lansat-o publicului într-o ediție limitată, invitată doar în aprilie 2004. Google a cerut multor angajați să trimită invitații prietenilor și familiilor lor să se alăture testului beta închis al Gmail. Ocazional, cei care si-au invitat recent prietenii și familia, ar avea, de asemenea, șansa de a distribui invitații. Utilizarea Gmail a trecut de la a fi parte dintr-o rețea exclusivă de persoane cunoscute, la a face parte dintr-un fenomen internațional care a conectat milioane de oameni.
A fost o realizare extraordinară, având în vedere faptul că practic toți cei care au primit invitația de a încerca Gmail nu au avut nevoie de acest lucru, deoarece au folosit deja un sistem de e-mail diferit. Bazându-se pe utilizatori să recomande Gmail prietenilor și familiei, mai degrabă decât să sensibilizeze serviciul prin intermediul unei publicități mai tradiționale și externe, Google a convins oamenii să susțină un produs în ciuda lipsei de cerere.
Ce inseamna Marketing pe cale orala?
După cum sugerează și numele, marketingul „word-of-mouth” este orice situație în care consumatorii împărtășesc informații despre un produs sau o organizație unul cu celălalt, fie prin vorbe, fie prin alt mijloc. Comunicarea pe Internet, în special rețeaua socială, reprezintă o parte semnificativă a marketingului modern de tip word-of-mouth. Deși cuvântul tradițional „word of mouth” se bazează pe faptul că consumatorii vorbesc unul cu celălalt într-un context direct și personal, cum ar fi o conversație fata in fata sau un apel telefonic, cuvântul oral pe bază de Internet utilizează o varietate de platforme care nu implică vorbirea la toate.
Non-Verbal Word-of-Mouth
Internetul permite consumatorilor să împărtășească informații despre produse și organizații, fără a vorbi vreodată unul cu celălalt. Următoarele sunt exemple ale modului în care word-of-mouth funcționează online.
• Mesaje din rețelele sociale (Facebook, Twitter, etc);
• „Liking” sau alte semne de aprobare pe rețelele sociale;
• Partajarea de link-uri prin e-mail sau alte platforme;
• Publicarea conținutului media (videoclipuri, imagini, clipuri audio) pe site-uri web.
În cazul campaniei Gmail a Google viral, compania a folosit calea orala în viața reală și prin intermediul rețelelor bazate pe Internet pentru a distribui informații despre noul serviciu de e-mail. Google a permis campaniei să continue să se răspândească, permițând utilizatorilor actuali să distribuie ei înșiși noi invitații. Compania a continuat să ofere utilizatorilor noi abilitatea de a trimite invitații în propriile rețele sociale până când Gmail a devenit disponibil în mod public.
Cine utilizeaza Marketingul pe cale orala?
Orice organizație care poate încuraja oamenii să răspândească informații despre un produs, o cauză sau organizația în sine poate utiliza marketingul „word-of-mouth”. Este utilă atât în scopuri profitabile, cât și în scopuri non-profit, cum ar fi campaniile politice.
Word-of-mouth este, de asemenea, o tehnică populară utilizată de profesioniștii din domeniul medical pentru a împărti pacienții între diferiți specialiști. Un medic ar putea sugera o anumită practică stomatologică pacienților, la fel cum acea practică dentară ar putea trimite pacienți unor specialiști ca ortodontiștii și chirurgii orali. Acest lucru se bazează adesea pe rețelele profesionale existente ale medicilor și dentiștilor, precum și pe reputația fiecărei practici.
Campaniile politice sunt în special dependente de calea orala. Pe lângă faptul că indivizii convin să voteze pentru un anumit candidat sau o problemă, îi încurajează pe oameni să vorbească cu alții despre cum să facă același lucru. Acest lucru se realizează frecvent prin furnizarea de conținut pe care aceștia pot să il împărtășească, cum ar fi buletine informative prin e-mail, videoclipuri online și pagini de rețele sociale.
Implementarea tehnicilor Word-of-Mouth
Principiile marketingului oral sunt simple, deci procesul de utilizare a acestuia nu trebuie să încerce să fie prea complex. Există patru etape pe care organizațiile ar trebui să le întreprindă pentru a crea o campanie de tip „word-of-mouth” de succes.
În primul rând, compania ar trebui să ofere consumatorilor ceva despre care să vorbească. Aceasta înseamnă furnizarea unui produs de calitate și evidențierea caracteristicilor sale cheie. Dacă, de exemplu, se deschide un nou magazin de înghețată numit Frozen Treats și dorește să-și dezvolte o reputație pozitivă în comunitatea sa, magazinul ar putea începe campania, întrebând consumatorii: „Care este aroma ta preferată la Frozen Treats? O conversație specifică, orientată spre produs, mai degrabă decât o discuție generală a magazinului în sine.
În continuare, compania ar trebui să decidă unde va avea loc această conversație. Compania ar trebui să cerceteze ce media folosesc cel mai mult consumatorii, și apoi să plaseze materialele de marketing pentru campanie în acele medii. Frozen Treats încearcă să atragă atenția comunității locale, așa că ar putea dori să plaseze anunțuri, intreband „Care este aroma ta preferată?” intr-un ziar local, pe posturile locale de televiziune și prin intermediul paginilor media sociale care aparțin comunității.
Cu toate acestea, pur și simplu începerea conversației de multe ori nu este suficientă. Compania trebuie să ofere consumatorilor un motiv să vorbească despre produs. Frozen Treats ar putea direcționa consumatorii către site-ul său să voteze pentru aroma lor preferată și să promită în materialele de marketing să ofere un discount pentru cea mai votata aroma.
Frozen Treats ar putea anunța câștigătorul campaniei Favorite Flavor în materialele de marketing noi și va folosi acest impuls pentru a lansa o nouă campanie care să încurajeze oamenii să voteze din nou. Acest lucru ar permite companiei să învețe despre locul in care s-a desfasurat conversația și ce tipuri de materiale au fost cele mai eficiente.
Pastreaza totul legal!
În prezent, companiile care sunt suspectate ca platesc persoane sa joace rolul unui consumator de campanii de tip „mouth-of-mouth” sunt investigate individual de către agențiile de protecție a consumatorilor. În majoritatea statelor, un comerciant plătit este obligat prin lege să-și dezvăluie intenția și relația sa adevărată cu angajatorul său.